Predstavnici gradske vlasti trebali bi svojim primjerom korištenja javnog prijevoza poticati sugrađane na usvajanje novih navika. Tada bi shvatili koliko je sadašnji javni prijevoz loše organiziran. I da autobusne linije u blizini njihovog radnog mjesta – Gradske vijećnice – ne postoje!
U tijeku je javno savjetovanje Grada Pule o Nacrtu prijedloga Odluke o uvjetima za rješavanje nedostajućeg broja parkirnih mjesta u postupcima izdavanja akata za provedbu prostorno-planske dokumentacije i utvrđivanje naknade za nedostajući broj parkirnih mjesta:
Kompliciranim nazivom i tekstom odluke želi se zapravo omogućiti investitorima, koji ne mogu ili ne žele osigurati dovoljan broj parkirnih mjesta za svoje zgrade, korištenje javnih parkirnih mjesta uz jednokratnu uplatu 20.000,00 kn za “nedostajuće parkirno mjesto”, ne stječući pritom isključivo pravo korištenja. Tako bi investitori mogli i bez uvjeta propisanih GUP-om za minimalni broj parkirnih mjesta koja moraju osigurati dobivati lokacijske i građevinske dozvole.
Možemo! Pula u roku predviđenom za javno savjetovanje daje svoje primjedbe na takav prijedlog Odluke.
Problem parkirnih mjesta uz neku stambenu zgradu ne bi se smio rješavati samo rješavanjem potražnje, već naporima prema njenom smanjenju. To je smisao planiranja održivog i “smart” grada.
Svaka parcela stambene namjene opterećena je velikim propisanim brojem potrebnih parkirnih mjesta. Svaki stan veći od 55 m2 treba imati 2 parkirna mjesta, osim u povijesnoj jezgri. Rezultat toga je betoniranje velikog dijela dvorišta za potrebe parkiranja umjesto da se pravim politikama napori usmjere na ostavljanje što većeg dijela građevinske parcele s prirodnim tlom, travom ili drugim zelenilom. Na žalost, znamo da namjere investitora nisu ostavljanje zelenila već ishođenje dozvole za gradnju zgrada maksimalnih površina. U Puli je dobro poznata i protuzakonita praksa pretvaranja jednog stana u dva nakon ishođenja lokacijske i građevinske dozvole.
Davanjem mogućnosti smanjenja obaveznog broja planiranih parkinga na čestici i obavezom plaćanja 20.000 kn po nedostajućem mjestu Grad ne rješava ni problem parkiranja niti dokazuje brigu o okolišu. Rezultat takve politike vidimo na svakoj novoj izgrađenoj zgradi u Puli.

Pravo rješenje je u promjeni cjelovite gradske prometne politike. Jedna od mogućnosti smanjenja potrebnih parking mjesta je uspostava suvremenog povoljnog javnog prijevoza koji bi omogućio brzo i lagodno kretanje gradom. Gradovi širom Europe imaju puno manje obaveze broja parkinga uz novogradnju jer se građani voze javnim prijevozom na posao, a auto im služi samo za vikend. Često imaju jedan ili niti jedan automobil po obitelji (u gradu Kopenhagenu samo 29 % obitelji ima auto u vlasništvu, a glavni oblik prijevoza su javni prijevoz i bicikl).
- Formiranje parkirališta po obodu grada, po sistemu park & ride, uz istovremeno redovan sveobuhvatan javni prijevoz, trebali bi biti prioriteti gradskih politika vezanih za kretanje gradom. Na taj bi se način motiviralo građane da koriste javni prijevoz i smanjio bi se dotok automobila u centar.
- Grad Pula našim novcem plaća skupe studije održive urbane mobilnosti – koje ostaju mrtvo slovo na papiru – jer, između ostalog, prijedlozi pojedinačnih odluka vezanih uz promet poput ove na javnoj raspravi idu upravo u suprotnom smjeru od održive mobilnosti.
- Smanjenje broja parkinga propisanog GUP-om, tj. povećanje površine stana za koji bi bilo dovoljno 1 parkirališno mjesto, s 55 m2 na veću površinu stana, također bi omogućilo ostavljanje više prirodnog tla uz zgrade.
- Obiteljima koje moraju kupiti stan s dvije parkirne površine to jako poskupljuje rješavanje stambenog pitanja.
Pula je još uvijek grad koji se može obići gotovo cijeli pješice ili drugim modelima alternativnog kretanja, ali gradska uprava treba voditi politiku koja će omogućiti najbolju kombinaciju javnog i alternativnog kretanja umjesto zauzimanja vrijednih površina privatnim automobilima i povećanjem površina pod asfaltom. Napori moraju ići upravo u suprotnom smjeru. To je dugotrajan proces, ali vrijeme je da se počne s njim (vrijeme je zapravo bilo davno prije). Predstavnici gradske vlasti trebali bi svojim primjerom korištenja javnog prijevoza poticati sugrađane na usvajanje novih navika. Tada bi shvatili koliko je javni prijevoz loše organiziran i da autobusne linije koja vozi Rivom nema. Prvi naš korak bit će ukidanje povlaštenog parkirališta za zaposlene u gradskoj upravi u Parku grada Graza!

Možemo! Pula