Zakon previđa vrlo efikasnu mjeru protiv divljeg kampiranja, koje standardno prerasta u divlju gradnju – ali se nikad ne primjenjuje
Stihijskim organiziranjem povremenih akcija Državni inspektorat zabavlja javnost. Takve akcije za svrhu imaju predstaviti svoj rad uspješnim. Međutim, demantira ih situacija na terenu, koja je svake godine sve lošija. Postavlja se pitanje zbog čega se ne primjenjuje jedina efikasna mjera za suzbijanje ilegalnog kampiranja i iznajmljivanja kuća za odmor?
U nedavnom slučaju njemačkog bračnog para, koji se hvalio divljim kampiranjem u priobalju, padale su optužbe na račun građevinske inspekcije.
Sve optužbe na račun neučinkovitosti građevinske inspekcije su opravdane, ali u takvim slučajevima promašene. Prije nego što nešto postane čvrsti bespravni objekt u nadležnosti građevinske inspekcije, uobičajeno je postavljanje mobilnih kućica ili kampera. Potez od Fažane do Peroja i Barbarige ili Marčane, Kavrana i Duge uvale te drugim mjestima diljem Istre postala su raj za bespravno kampiranje, koje je preraslo u divlju gradnju. Bespravna gradnja standardno započinje divljim kampiranjem. Kada se uvjere da ih nitko godinama ne dira, započinje gradnja.
Ali postoji inspekcija nadležna za nadzor i sankcioniranje upravo u fazi divljeg kampiranja, pa je “svjetla reflektora” potrebno usmjeriti na nju.
Radi se o Turističkoj inspekciji. I u ovom posljednjem slučaju drskog njemačkog para ta je Inspekcija opet ostala neokrznuta. Prioritet Turističke inspekcije trebao bi biti upravo nadzor nad neregistriranim pružanjem usluga smještaja i nad nelegalnim kampiranjem. A to, nažalost, nije slučaj i zato i imamo takvo stanje u prostoru. Razlog se može naći u lošem ustroju, lošem vođenju inspekcijskih službi i nedostatku kadrova. To ukazuje na potrebu radikalne političke intervencije, koja godinama pod HDZ-om izostaje.
Da bismo dokazali neučinkovitost i nebrigu Turističke inspekcije, od Državnog inspektorata zatražili smo u rujnu ove godine informaciju o broju subjekata koje su djelatnici Državnog inspektorata zatekli u nelegalnom kampiranju na području Ispostava Pula, Poreč i Pazin u razdoblju prvih 8 mjeseci 2023. Tražili smo broj subjekata zatečenih u nelegalnom kampiranju po Ispostavama, broj izrečenih novčanih kazni na licu mjesta po ispostavama, broj podnijetih prekršajnih prijava po ispostavama, broj donijetih upravnih mjera zabrane kampiranja izvršenih pečaćenjem po ispostavama i broj izdanih upravnih mjera zabrane
kampiranja izvršenih pečaćenjem po Ispostavama.
Dobili smo odgovor da je Turistička inspekcija u Puli obavila osam inspekcijskih nadzora nelegalnog kampiranja. U pet slučajeva nisu utvrđene povrede propisa, a u tri je utvrđeno nelegalno kampiranje. Ukupno su im naplatili 398,16 eura kazne uz zabranu kampiranja od 30 dana. Iz Pazina im nije stigla ni jedna prijava, a u Poreču su, kažu, prijave za nelegalno kampiranje dostavljali komunalnom redarstvu.
U pulska tri slučaja vjerojatno se radi o kampiranju na nekom parkiralištu gdje su kamperi proveli noć, a ne o kamp-kućicama koje su postavljene cijelu godinu. Kažnjavati kampere na javnim parkiralištima mogu i komunalni redari i zato je vjerojatno odgovornost u Poreču i prebačena na njih.
Svojim nedjelovanjem, izricanjem samo simboličnih mandatnih kazni i izlaskom na teren godinama samo radi statistike, Turistička inspekcija ne rješava problem masovnog svakodnevnog bespravnog kampiranja, nego mu, zapravo, samo daje vjetar u leđa. Postoji mjera koja može spriječiti nelegalno kampiranje, kao i nelegalno iznajmljivanje – a to je pečaćenje objekata. Državni inspektorat i Komunalno redarstvo imaju na raspolaganju Zakon o ugostiteljskoj djelatnosti, a Državni inspektorat i Zakon o zabrani i sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti, koji im to omogućavaju. Skidanje trake s pečatom je kazneno djelo.
Prema odredbama Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti (čl. 45), ako u provedbi inspekcijskog nadzora turistički inspektor ili komunalni redar utvrdi da osoba kampira na zemljištu u privatnom vlasništvu, izvan kampova iz skupine „Kampovi“ ili na javnoj površini izvan prostora za kampiranje, usmenim rješenjem u zapisniku, koje će izreći vlasniku kamp-kućice, kamp-prikolice i druge kamp-opreme ili njegovom predstavniku, zabranit će na rok od 60 dana kampiranje i u svrhu kampiranja postavljanje kamp-opreme na tom zemljištu.
Rješenje se izvršava odmah pečaćenjem kamp-opreme (šatora, kamp prikolice, kamp-kućice, pokretne kućice, autodoma i druge odgovarajuće opreme za smještaj na otvorenom prostoru) ili na drugi pogodan način.
Zakonom o zabrani i sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti Državnom inspektoratu je na raspolaganju i učinkovit alat protiv nelegalnog iznajmljivanja – pečaćenje objekta u kojem se iznajmljuje na crno. Izricanje novčane kazne bez onemogućavanja daljnjeg rada nije djelotvoran lijek. A
zakoni predviđaju vrlo efikasnu mjeru, ali koja se nikad ne primjenjuje.
Stihijskim organiziranjem povremenih akcija Državni inapektorat zabavlja javnost. Takve akcije za svrhu imaju predstaviti svoj rad uspješnim. Međutim, demantira ih situacija na terenu, koja je svake godine sve lošija. Postavlja se pitanje zbog čega se ne primjenjuje jedina efikasna mjera za suzbijanje ilegalnog kampiranja iznajmljivanja kuća za odmor?