Program 2025.

Vrijednosti za koje se zalažemo

Za nas su gradovi i lokalne zajednice prostori razvoja, održivosti, skrbi, pravednosti, slobode i solidarnosti. Nama je stalo da svako dijete ima mjesto u vrtiću, da svaki školarac pohađa moderno opremljenu školu, da ljudi rade na sigurnim poslovima za plaće koje osiguravaju dostojanstven život i mladima omogućavaju osamostaljenje. Stalo nam je da stariji sugrađani ne budu izolirani i da imaju pomoć u kući i podršku u zajednici kada im je potrebno. Stalo nam je da teret skrbi ne pada isključivo na žene, da žene imaju dostupnu reproduktivnu zdravstenu skrb i da su i sve žene i svi pripadnici raznih manjinskih zajednica sigurni od nasilja i da žive dostojanstveno i slobodno. Stalo nam je da u gradovima imamo kina, kazališta, knjižnice i koncerte, da podržavamo lokalne umjetnike i kreativne inicijative, da imamo prostore za rekreaciju. Stalo nam je da imamo kvalitetan javni prijevoz, zdravu hranu i vodu, čist zrak i dobro gospodarenje otpadom. Stalo nam je da naša zajednička dobra poput plaža i planinarskih domova ne ograde privatnici.

Znamo da je i vama stalo, barem do one mjere da izađete na izbore, da u nama prepoznate novo lice politike, a ako želite, i da nam se pridružite i doprinesete rješavanju ključnih problema našeg grada. Jer politika počinje od mjesta u kojem živimo i radimo.

Izbornim programom za lokalne izbore 2025. nudimo rješenja i politike kojima je moguće lokalno rješavati opisane probleme: politiku priuštivog stanovanja, prostornog planiranja s naglaskom na kvaliteti života u kvartovima, očuvanju okoliša i smanjenju nepotrebne betonizacije, odgovornog turizma koji neće narušavati kvalitetu života i čuvanju priobalja od privatizacije, poticanju proizvodnih djelatnosti, socijalne politike koja uključuje planiranje i izgradnju novog doma za starije te bitno poboljšanje pomoći u kući i drugih usluga, izgradnju javnih vrtića, unaprjeđenje infrastrukture za sport i rekreaciju u suradnji sa sportskim organizacijama.

Prevladavajuću pesimističnu perspektivu možemo promijeniti u optimističnu, nudeći novu kvalitetnu razvojnu perspektivu za Pulu.  Možemo zajedno!

U nastavku dajemo ukratko najvažnije elemente politika koje ćemo provoditi.

Prvi korak je, svakako, uređivanje gradske uprave zbog stanja rasula u koje ju je doveo aktualni gradonačelnik. Stvorit ćemo poticajno okruženje za rad i zapošljavati nove kadrove, ali isključivo transparentnim odabirom najboljih putem javnog natječaja. 

Pokrenut ćemo sudski postupak povrata vlasništva nad sportsko-rekreacijskim centrom Valkane kako bi ponovno postao javni rekreacijski centar za građane, kao i cijeli Lungomare. Odmah ćemo pokrenuti izmjenu UPU Lungomare kako bi onemogućili gradnju ugostiteljskih objekata u šumici i betoniranje stijena. Država je od Hotela Valkane putem Suda zatražila povrat vlasništva nad zemljištem koje nije moglo biti privatizirano. Grad još uvijek nije. To ćemo učiniti mi. 

Posljedice stihijske urbanizacije te podilaženja interesima investitora za maksimizacijom profita nauštrb kvalitete življenja vidljivi su u Puli na svakom koraku. Preizgrađenost, zgrade popunjene apartmanima, kvartovi bez parkova i  javnih sadržaja, građani bez prostora za rekreaciju i druženje. Da bismo poboljšali postojeće kvartove i vratili izgubljene javne prostore, preizgrađene kvartove bez potrebnih sadržaja ćemo humanizirati. Provjerit ćemo potrebe i sve mogućnosti kako bi kreirali parkove, drvorede, igrališta u sjeni drveća, a tamo gdje je Grad Pula još uvijek vlasnik, razvijat ćemo i druge javne sadržaje.

Manjak stambenog prostora riješit ćemo povećanjem javnog stambenog fonda. Obustavit ćemo prodaju javnih stanova; osigurati fond za kupovinu stambenih prostora; uvesti pravo prvokupa u povijesnoj jezgri grada kako bi zaustavili iseljavanje i apartmanizaciju; urbana zemljišta u javnom vlasništvu koristit ćemo za izgradnju javnih i/ili neprofitnih stambenih kvadrata, donijet ćemo odluku o visini priuštivog najma proporcionalnu primanjima te snažno podržati osnivanje stambenih zadruga. Takvom stambenom politikom omogućit ćemo većem broju građana vlastiti dom po priuštivim cijenama, učiniti Pulu i u tom segmentu poželjnom za život i zasnivanje obitelji.

Danas je 1189 djece smješteno u javne, a 830 u privatne vrtiće. Naš je cilj univerzalna dostupnost javnih vrtića i viši standardi usluga u njima. Gradit ćemo javne vrtiće dok se ne pokriju sve potrebe, obnavljati i unaprjeđivati postojeće kako bi sva djeca jasličke i vrtićke dobi dobivala najkvalitetniju uslugu.

Do tada ćemo osigurati da niti jedan roditelj ne bude diskriminiran plaćanjem više cijene u privatnim vrtićima. Cijena mora biti niska i jednaka za sve. Otvarat ćemo nova radna mjesta u predškolskim ustanovama i osigurati dobre plaće zaposlenima. 

Boljem i bezbrižnijem životu umirovljenika doprinijeti ćemo stvaranjem gradske mreže dnevnih boravaka s prostorima za druženje, rekreaciju i medicinsku brigu. Veću kvalitetu osigurat ćemo značajanijom pomoći u vlastitom domu povećanjem broja gerontodomaćica i kvalitete i količine usluga pomoći u kući. Uvest ćemo besplatni javni prijevoz za 65+ te značajnije sufinancirati sve više troškova života. Apsolutni prioritet je izrada projekta i gradnja novog i priuštivog doma za starije na kvalitetnoj  lokaciji.

Solidarnost među građanima vidimo pokretačku snagu za izgradnju pravednijeg društva i snažnije zajednice. Ekonomska nesigurnost, siromaštvo, socijalna isključenost i nedostatak socijalnih usluga za građane rezultat su dugogodišnjeg zanemarivanja razvoja i nedostatnog ulaganja u socijalnu državu. Visoke cijene hrane i troškova energije te velike stope inflacije dodatno su produbili  društvene nejednakosti i nagrizli životni standard građana. Stoga ćemo osigurati veću brigu za umirovljenike s niskim mirovinama, za osobe u beskućništvu, za socijalne usluge za obitelji  sa socioekonomskim problemima kako bi one čim prije izašle iz nepovoljnih životnih prilika, adekvatne inflacijske dodatke za građane s nižim prihodima. Kako bismo unaprijedili prava osoba s invaliditetom i djece s teškoćama u razvoju, radit ćemo na unapređenju njihove neovisnosti u svim aspektima života, na njihovoj uključenosti u zajednicu, obrazovanje i svijet rada.

Proizvodnja i poljoprivreda temelj su zdravog gospodarstva – a u Puli su sustavno zanemarivane.

Nastavak brodogradnje u Uljaniku i otvaranje poduzetničke zone na dijelu njegovog prostora jedan je od naših političkih prioriteta. Uljanik treba jasnu proizvodnu orijentaciju, reorganizaciju djelatnosti i plan i podršku modernizaciji. Brodogradnja je ogroman generator znanja i istraživanja, industrija koja razvija nova rješenja i potiče nova tehnološka dostignuća. Uljanik je i nakon sloma dokazao da može graditi brodove. Brodogradilište nudi stalna radna mjesta, to je prostor u kojem se mogu razvijati znanje i tehnologije, prostor koji može ponovo biti prostor rada. Višak prostora, koji više neće biti potreban za brodogradnju, mora postati proizvodno-obrtnička zona i to u dogovoru Grada i države, kako bi se mijenjali uvjeti koncesije. Pula i šira regija već desetljećima svjedoče postupnom gašenju proizvodnih djelatnosti, uz sve veću orijentaciju na turizam. Ova neravnoteža dovela je do nesigurnog gospodarskog modela u kojem grad sve više ovisi o sezonalnim prihodima, dok se industrijska proizvodnja i obrtništvo kontinuirano smanjuju. Cilj razvoja poduzetničko-obrtničke zone nije samo stvaranje boljih uvjeta za postojeće poduzetnike, već i oživljavanje industrijske proizvodnje, koja stagnira i opada. Takva zona omogućit će razvoj malih i srednjih proizvodnih poduzeća te obrta, čime se jača gospodarska otpornost Pule.

Lokalno proizvedena i zdrava hrana – to je cilj koji želimo postići, a način je zabrana prenamjene poljoprivrednih površina, očuvanje kvalitete tla i daleko veće potpore lokalnim proizvođačima hrane. Posebnu pažnju posvetit ćemo ekološkoj poljoprivredi. Započet ćemo s dinamičkom zelenom javnom nabavom, osiguravajući plasman proizvoda u pulske ustanove, prvenstveno škole čime ćemo i djeci i mladima omogućiti zdraviju prehranu.

Razvijat ćemo turizam koji je u službi grada i njegovih stanovnika. Cilj nam je održivi model turizma koji čuva okoliš, podržava lokalno gospodarstvo i osigurava kvalitetan život Puljana. Razlikovat ćemo masovnu apartmanizaciju od obiteljskog iznajmljivanja, koje želimo poticati jer povezuje smještaj s lokalnom gastronomijom, kulturom, poviješću i načinom života. Potaknut ćemo razvoj gradske online platforme koja će omogućiti direktan kontakt između turista i iznajmljivača, smanjujući troškove i koristeći lokalne resurse. Turistička zajednica će utvrditi maksimalni turistički kapacitet koji Pula može podnijeti, kako bi se sačuvala kvaliteta života građana, a infrastruktura i stanovanje ostali primjereni građanima. Kapacitet destinacije ćemo uključiti u prostorno planiranje kako Pula ne bi postala destinacija isključivo velikih hotela. Hotele ćemo usmjeriti na korištenje lokalnih proizvoda i resursa, kako bi doprinijeli zajednici. Priobalje ćemo zaštititi od betonizacije i razvijati ga kao javno dostupni prostor za rekreaciju i kulturu, uz šetnice i eko plaže.

Krenut ćemo u temeljitu izmjenu Generalnog urbanističkog plana kako bismo grad napokon planirali po mjeri ljudi, a ne profita. Umjesto stihijske betonizacije i pogodovanja investitorima, u središte stavljamo kvalitetu života, očuvanje okoliša i održivi razvoj. Kvartovi moraju imati vrtiće, škole, parkove i igrališta – to postaje temelj svakog urbanističkog plana. U GUP ćemo unijeti zaštitu svih postojećih zelenih površina i obaveznih 30 posto javnog zelenila u svakoj novoj zoni.
Planirat ćemo treći gradski centar na Karšiolama kako bi zapadni dio Pule dobio potrebnu infrastrukturu i usluge. Gradit ćemo javne stanove za priuštivi najam, a visinu gradnje u naseljima obiteljskih kuća ćemo limitirati. Muzil želimo prenamijeniti iz planiranog elitnog resorta u javni, višenamjenski prostor koji će služiti građanima – s botaničkim vrtom, obrazovnim, kulturnim i drugim  sadržajima. Očuvat ćemo priobalje kao zajedničko dobro i prostor za sve, ne samo za turizam i luksuzne investicije.

Uz podršku brownfield obnovi i novim obrtničko-industrijskim zonama, otvaramo prostor za gospodarski razvoj bez dodatnog pritiska na prirodu. Pulom ćemo upravljati planski, hrabro i transparentno – jer grad treba služiti ljudima, a ne tržištu.

U sklopu prenamjene Muzila u višenamjensku zonu predlažemo osnivanje međunarodnog master programa iz arhitekture i urbanizma, u suradnji s uglednom inozemnom institucijom. Iako Pula nema preddiplomski studij arhitekture, njezina povijest, baština, zaštićeno priobalje i raznolika arhitektura – od amfiteatra do austrougarskih tvrđava – čine je idealnim gradom za obrazovanje budućih urbanista.

Kampus na Muzilu donio bi život u cijelom gradu, povezao domaće i strane stručnjake, te omogućio suradnju s hrvatskim arhitektonskim fakultetima u Zagrebu, Splitu i Osijeku uz stalni dijalog između prakse, znanosti i lokalne zajednice.

Osiguravanje infrastrukture i smještaja za studente i profesore dio je naše šire vizije – stvaranja grada znanja, otvorenog i uključivog.

Ovakav projekt ne bi samo unaprijedio obrazovanje, već bi i pozicionirao Pulu kao mediteransku točku znanja, inovacije i održivog urbanog razvoja.

Dobro i građanima prihvatljivo rješenje problema s parkiranjem, tražit ćemo u uskoj suradnji struke i građana. Odmah po dolasku na vlast, smanjit ćemo cijene parkinga i omogućiti plaćanje proporcionalno realnom vremenu provedenom na parkirnom mjestu. Parkirnom politikom može se poticati bolje posjećivanje i povijesne jezgre i gradske tržnice, stoga će izvan sezone parkiranje biti besplatno u cijelom gradu u popodnevnim satima. Problem gužvi u gradu mora se rješavati i boljim javnim prijevozom i osiguranjem većeg broja parkirnih površina za rezidente i građane Pule, npr. postavljanjem daleko ekonomičnije čelične konstrukcije s jednom ili više etaža. Takvim garažnim konstrukcijama broj parternih površina za parkiranje može se višestruko povećati. Funkcionalnim park & ride sustavom onemogućit će se dolazak turista automobilima u grad i osigurati javni prijevoz do centra.

Način organizacije parkiranja i dostave u povijesnoj jezgri ćemo revidirati u suradnji sa zainteresiranim dionicima. Poslovanje Pula parkinga učinit ćemo konačno transparentnim i učinkovitim. Jedino smo mi time bavili u protekle 4 godine. 

Pokrenut ćemo opsežnu solarizaciju krovova zgrada u gradskom vlasništvu, a građanima i poduzetnicima pomoći značajnijim subvencijama kako bi čim prije postali energetski samodostatni. 

Zaustavit ćemo sječu stabala kojoj smo svjedočili proteklih godina te započeti s masovnom sadnjom, ozelenjavanjem gradskih kvartova i stvaranjem novih parkova, dok ćemo posebnu brigu pružiti postojećem zelenom fondu kojem je potreban stručni pristup kako bi stara pulska stabla sačuvali.

Unaprijedit ćemo sustav gospodarenja otpadom i to povećanjem količina odvojeno prikupljenog otpada, s posebnim naglaskom na biootpad. Cilj nam je premašiti 50% odvojeno prikupljenog otpada kako Pula više ne bi morala plaćati kazne zbog nedovoljnog postotka odvojeno prikupljenog otpada. Izgradit ćemo kompostanu i sortirnicu kako bismo smanjili trošak zbrinjavanja otpadne plastike i biootpada, te doprinijeli kružnom gospodarenju otpadom. Uspostavit ćemo kontrolu nad vlastitim tokovima otpada nabavom ili uspostavom nedostajućih dijelova sustava poput drobilice za glomazni i zeleni otpad ili otvaranja centra za ponovnu uporabu na većoj površini (poput nekadašnjeg Bazara). Potaknut ćemo recikliranje građevinskog otpada. Edukacija mladih je ključna za održivo gospodarenje otpadom. Stoga ćemo svake godine organizirati festival znanja i igre posvećen edukaciji djece o pravilnom postupanju s otpadom.

Grad ne mora spavati zimi. Natječaji za gradske poslovne prostore više se neće temeljiti isključivo na tome tko ponudi više, nego i što nudi gradu. Trenutni model favorizira djelatnosti koje zarađuju isključivo na turistima, a grad ostaje prazan većinu godine. Vrijeme je da to promijenimo.

Prednost treba dati sadržajima koji donose život – i zimi i ljeti: zero waste trgovine – prodaja bez ambalaže, lokalni i održivi proizvodi;  trgovine udruženih OPG-ova – sezonska hrana direktno od proizvođača; multifunkcionalni prostori – radionice, predavanja, izložbe, coworking; urbano vrtlarstvo i razmjena sjemenja – zelene oaze i edukacija u srcu grada; prostori za mlade – klubovi, radionice, mjesto za druženje i stvaranje; dnevni boravci za umirovljenike – prostor za susrete, aktivnosti i podršku; mjesta za roditelje i djecu – igraonice, obiteljske radionice, sadržaji za najmlađe.

To nije ni luksuz ni hir. To su prostori koji povezuju ljude, zadovoljavaju stvarne potrebe i čuvaju grad živim. Možda ti sadržaji ne donose najveći profit, ali donose vrijednost koju novac ne mjeri – održivu zajednicu, susjede koji se vraćaju u centar i grad koji ima smisla i kad odu turisti. Oživimo grad sadržajem, ne sezonom.

Što još planiramo: proširiti i srediti rivu koja će postati ugodno mjesto okupljanja, urediti i oživjeti sve pulske uspone, urediti okoliš Kaštela, obnavljati stanove u gradskom vlasništvu i obnavljati fasade kako bi grad postao ugodniji za život upravo za građana – jer grad čine njegovi ljudi.

Promet je krvotok grada, a on je u Puli ozbiljno narušen. Zbog toga je uvelike otežano življenje njenih stanovnika kao i odvijanje poslovanja, dok je za vrijeme sezone prometno funkcioniranje prava muka i za građane i za posjetitelje. Zato ćemo reorganizirati javni prijevoz i učiniti ga boljim, ulažući u njegov razvoj kako bi postao izbor što većeg broja građana i posebno posjetitelja. Za one s više od 65 i manje od 18 godina omogućit ćemo besplatni javni prijevoz na području grada te uskladiti učestalost linija sa stvarnim potrebama prijevoza. Stvaranjem zona u blizini škola i vrtića u kojima se roditelji mogu nakratko sigurno zaustaviti omogućit ćemo sigurno dovoženje i odvoženje školske i predškolske djece čime će se uvelike smanjiti gužve pred odgojno-obrazovnim ustanovama. Dodatnom prometnom signalizacijom i regulacijom prilaze vrtićima i školama učiniti ćemo mirnijima i sigurnijima. Poticat ćemo i osigurati biciklističku mobilnost. 

Pod motom “čvrsta ruka za čisti zrak” pobrinut ćemo se da se smanje sve štetne emisije iz postrojenja pulske cementare kako bi svim građanima Pule osigurali pravo na zdravlje te kvalitetan i bezbrižan život. Sve gradske vlasti dopuštale su cementari desetljećima da zbog većih profita zanemari zaštitu zdravlja i okoliša i to više nećemo dopustiti. 

Održivo upravljanje otpadom nužno je za očuvanje okoliša i zdravlja građana u Puli i Istri. Sustav s Kaštijunom, ali bez primarnih postrojenja ima ozbiljne tehničke i ekološke manjkavosti. Građani izražavaju nezadovoljstvo zbog utjecaja postrojenja na kvalitetu života, a svako buduće proširenje, koje zahtijeva izmjene prostornih planova, dodatno će pojačati otpor javnosti.

Kaštijun ne može biti korišten zauvijek – već se puni brže od planiranog i zagađuje više od očekivanog. Zbog toga planovi njegovog korištenja trebaju biti skraćeni, a ne produženi. Potrebno je odmah na nivou Županije započeti planiranje nove lokacije za budući centar za gospodarenje otpadom. Planiranje Kaštijuna je trajalo desetak godina tako da se planiranje nove lokacije treba započeti već sada. 

Ulaganje privatnog vlasnika u NK Istra 1961 postiglo je rezultate i pulski nogomet učinilo hitom, podižući popularnost i posjećenost nogometnim utakmicama. Sličan entuzijazam potrebno je poticati i kod ostalih klubova, sportova i sportskih događanja. Ako želimo da Pula zaista postane grad sporta, trebamo znati što želimo i početi ozbiljnije ulagati u različite sportove. 

Potrebno je izraditi strategiju razvoja sporta čiji bi cilj bio podizanje kvalitete sportske infrastrukture, osiguravanje održivosti klubova i privlačenje sve većeg broja građana, posebno mladih, na bavljenje sportom i rekreacijom. Sportu u Puli nedostaju temelji – kvalitetne dvorane, tereni, igrališta, borilišta s adekvatnim popratnim elementima (svlačionice, gledališta). Osiguravanjem dovoljnog broja kvalitetnih objekata za sport potakla bi se ekonomska održivost obzirom bi se omogućilo održavanje većeg broja sportskih aktivnosti, ali i atraktivnih natjecanja.

Od ključnih infrastrukturnih ulaganja istakli bismo obnovu dvorane i vanjskih igrališta Pattinaggia koji bi služili amaterskim klubovima, rekreativnim programima i školama,  ali i gradnju još jedne dvorane za ekipne sportove poput rukometa, košarke, odbojke i futsala te kreativne sportove poput plesa. Također, stava smo da gradu nedostaje još jedno nogometno igralište na kojem bi mogle trenirati mlade selekcije, manji klubovi i rekreativci. Naposljetku, ključno je obnoviti infrastrukturu za sportove na otvorenom poput terena za košarku, tenis, odbojku na pijesku, ali i parkove za skate, role, rošule i sl.

Dodatno, smatramo iznimno važnim financijski podržati klubove kako bi se svoj djeci i mladima omogućili odlasci na natjecanja, kupovina osnovne garniture odjeće i obuće te potrebne opreme. Zanimljivo je da trenutno Grad Pula za natjecateljski sport izdvaja približno isti iznos kojeg NK Istra izdvaja samo za omladinski pogon.

Nastavno svemu navedenom, stava smo da Pula za sport treba izdvajati više. Zaklada za sport je samo paralelno političko upravljanje sredstvima. Mi ćemo svako financiranje provoditi kroz Sportsku zajednicu Grada, i to temeljem usvojene strategije razvoja sporta.

Izgradit ćemo prvi park / istrčavalište za pse kako bi osigurali sigurnije okruženje za izvođenje ljubimaca. Za slobodne mačke izdvajat ćemo više novaca i ojačati brigu o njima, izdvajati više za sterilizaciju i liječenje.

Za slobodnoživuće mačke ćemo izdvajati sredstva za njihovu sterilizaciju, liječenje i hranu te u suradnji s ljubiteljima životinja urediti hranilišta.

Pokrenut ćemo humanije mjere za rješavanje problema divljači na gradskom području te postati istinska podrška ljubiteljima životinja.

Kako bismo smanjili kupovinu i odbacivanje plastičnih boca, dostupnost pitke vode osigurat ćemo izgradnjom javnih špina po cijelom gradu.

Muzil bez golfa i apartmanske izgradnje, otvoren za sve građane i sa sadržajima koji su potrebni gradu i njegovim stanovnicima. Muzil je ključni resurs kvalitete života u Puli.

Poznate pulske tvrđave ćemo revitalizirati otvarajući gospodarstvenicima te kulturnim djelatnicima nova i vrlo atraktivna mjesta za svoje programe, tako pružajući građanima Pule i njihovim posjetiteljima vrijedne prostore i novi doživljaj Pule kroz glazbena, kulturna, edukativna i umjetnička događanja.

Pragrande ćemo urediti kao divlje zeleno srce grada.

Na tom sada zapuštenom prostoru organizirat ćemo izletište za građane Pule i izgraditi potrebnu infrastrukturu. Istu će građani moći koristiti za dnevne potrebe za opuštanje i rekreaciju te večernje potrebe za druženjem s pregršt aktivnosti i zabave.

U našem  izbornom programu kulturi smo posvetili najdulje poglavlje programa upravo kako bismo istaknuli da se o razvoju kulture premalo govori.

U današnjem povezanom svijetu, malim narodima i kulturama vrlo je teško održati vlastiti kulturni identitet. U potpunosti je to nemoguće ako nisu u stanju prepoznati i na pravi način njegovati svoje bogatstvo.

Uz podršku vrijednim postojećim institucijama i organizacijama, kontinuiranu podršku pružit ćemo i projektima mladih i već afirmiranih likovnih i izvedbenih umjetnika, arhitekata, književnika, glazbenika, dizajnera, povjesničara, arheologa, etnologa, kulturnih antropologa, itd. Posebnu pažnju dati ćemo podršci razvoju i stasanju novih udruga i organizacija. Pula je oduvijek imala snažnu propulzivnu snagu zahvaljujući kojoj i danas imamo kvalitetne i prepoznatljive glazbene, književne, kazališne, izložbene i druge kulturno-umjetničke manifestacije i festivale. S naših 10-ak galerija, trima muzejima i nizom institucionalnih i vaninstitucionalnih aktera i lokacija s izvrsnim programima, ponosni smo na kulturnu živahost grada i zahvalni svima onima koji ulažu veliki trud da bi nam ju pružili. Na nama je da taj entuzijazam podupiremo.

Oformit ćemo tim eksperata koji će sudjelovati u onim projektima koji imaju potencijal povezivanja više različitih dionika i dobivanja potpora zahtjevnijih međunarodnih fondova. Takvi će projekti, naravno, dobiti i financijsku potporu Grada Pule.

Osigurat ćemo veće iznose za institucionalnu podršku kulturnim akterima koji već godinama ili desetljećima stvaraju od Pule kulturnu meku, te pružiti priliku za stasanje novim organizacijama. Osim toga, objavit ćemo poziv za financiranje stvaralaštva mladih umjetnika do 25 godina.

Već solidan broj Puležana i Istrijana ima akademsko filmsko obrazovanje stečeno na filmskim školama u zemlji i inozemstvu. Produkcijske kuće u kojima takvi umjetnici mogu stvarati rađaju se sve češće, osnivaju ih umjetničke grupe po projektu, uz uvijek skromnu podršku zajednice jer film je skupa i kompleksna umjetnost. U Istru i Pulu doseljavaju se filmski radnici iz cijele regije, stvara se kritična masa koja može pokrenuti produkcijske procese. Kako bismo potakli razvoj audiovizualne umjetnosti u Puli te tako opravdali njen status filmskog grada potrebno je, osim podržavanja projekata filmskih stvaralaca iz budžeta za kulturu Grada Pule, stvoriti hub koji će povezati zainteresirane dionike koji mogu pronaći vlastiti interes u sudjelovanju u audiovizualnim projektima, tj.povezati filmske profesionalce s korisnicima njihovih usluga.

Sadašnji model upravljanja Društvenim centrom Rojc je nedovoljno učinkovit pa potencijali njegovih prostora i dalje ostaju nedovoljno iskorišteni. Godine 2021. izrađen je prijedlog osnivanja mješovite javno-civilne javne ustanove Rojc, koja je na sebe trebala preuzeti i upravljanje prostorima i definiranje i provedbu razvojnih ciljeva, čime bi se ostvarili potencijali Rojca i njegovih prostora odnosno daleko veća korist za zajednicu. Pokrenut ćemo osnivanje takve javne ustanove, koje je bilo blokirano 4 godine.

Pitanje kulturno-umjetničkog stvaralaštva te dostupnosti i pristupa kulturi centralne su teme kulturne politike Možemo! 

Iznimno je važno osigurati sve uvjete koji će kulturu i kulturne sadržaje učiniti dostupnima što širem krugu građana. Isto tako, neophodno je podržati i poticati umjetničku produkciju te svim kulturnim djelatnicima omogućiti primjerene i stabilne uvjete za rad.

Postojeću kulturnu infrastrukturu treba nastaviti unapređivati kako bi bila dostupna svim skupinama građana, od osoba s različitim tipovima poteškoća do onih starije životne dobi. U sve nove infrastrukture potrebno je implementirati pametni i socijalno osjetljiv dizajn. Različitim društvenim skupinama – svoj djeci i mladima, osobama s invaliditetom, te onima u riziku od siromaštva – nužno je osigurati vaučere i programe kulturnog pokaza. Također, potrebno je izdvajati više sredstva za dostupnost programa osobama s invaliditetom, a koja su ove godine iznosila nedovoljnih i s potrebama neusklađenih 20.000 eura, te osigurati fond za prijevoz osoba koja se kreću uz pomoć invalidskih kolica za organizirane odlaske na kulturne programe i manifestacije.

Iako je ukupni iznos za kulturu nominalno u rastu, od 2019. godine postotak izdvajanja iz gradskog proračuna stalno opada. Tako smo s tadašnjih 11,1% došli na 5,41%, koliko je izdvojeno u 2025. godini. U skladu s europskim praksama, namjera nam je bitno povećati davanja za kulturu. Ona ima veliku ulogu u ukupnom razvoju cjelokupne zajednice te korist od nje ima veliki broj sektora uz koje se nezaobilazno vezuje: od obrazovnog i zdravstvenog, do ugostiteljskog i turističkog.

Pulska je Arena 2006. godine postala vlasništvo Grada Pule. Raspolaganje vlastitom imovinom Gradu bi trebalo donositi neki prihod, pa je zato neobično da u slučaju Arene vlasnik – Grad ne raspolaže prihodom koji dolazi od korištenja te nekretnine. S  Arheološkim muzejom Istre teba sklopiti novi ugovor o davanju na upravljanje kulturno-povijesnih spomenika i regulirati da dio prihida ide Gradu Puli, te tim prihodom povećati davanja za kulturu, a dio da ostane Muzeju za održavanje kulturno-povijesnih spomenika. Taj smo prijedlog više puta iznijeli na Gradskom vijeću.

Ono za čime čeznu svi kulturnjaci jest kulturni centar s polivalentnom dvoranom, izložbenim prostorom, smještajem za rezidencijalne umjetnike, glazbenim studijom koji može primiti i zborove te veće sastave, kojega u Puli nema, kao i prostorom za umjetničku produkciju.    

Mjesto je to koje će ugostiti koncerte, predstave, nastupe folkloraša, multimedijalne izvedbe, izložbe i druge programe nezavisne kulture, te udomiti kulturne skvotere – umjetnike i kulturne djelatnike čije beskućništvo utječe na njihov opstanak na sceni. Kvalitetne pozornice za izvedbene i glazbene programe Puli ima samo u Istarskom narodnom kazalištu, koje trenutno ima dvojaku funkciju – kazališta i kulturnog doma. Realizacijom potonjeg rasteretit ćemo INK te osigurati pulskoj glazbenoj školi i akademiji, našim orkestrima, sastavima i bendovima, udrugama i umjetnicima adekvatnu infrastrukturu za njihove programe. Kulturni centar otvara vrata i kolektivima plesnih, dramskih, cirkuskih i interdisciplinarnih umjetnika. Svima njima nedostaje namjenski prostor i to je kritična praznina u umjetničkom pulskom ekosustavu.  

Već je pokrenuta inicijativa za pretvaranje palače Doma hrvatskih branitelja u kulturni centar takvog tipa, no pregovori s upraviteljem I formalnim vlasnikom prostora još uvijek nije urodio plodom. S obzirom da je prvenstveno potrebno detaljno sagledati sve potrebe zajednice kao i adekvatnost i potencijal mogućih lokacija, pokrenut ćemo transparentnu javnu raspravu o izgradnji Kulturnog centra, istražiti koje su to lokacije te u konačnici pokrenuti postupak za financiranje izgradnje ili rekonstrukcije odabranog prostora. 

Kako bismo se odmaknuli od modela koncentracije kulturne ponude u središtu grada, pojačat ćemo financiranje kulturno-umjetničkih programa kojima se animiraju javni prostori u kvartovima, a kultura približava građanima.

Pula nije jedino mjesto koje se susreće s problemom koncentracije kulturne ponude u središtu grada – to je izazov za brojne sredine. Aktualna zagrebačka vlast koju čine kolege iz Možemo!, u ovom je mandatu pokazala kako se s relativno jednostavnim zahvatima može puno napraviti puno na decentralizaciji kulturne ponude. U tom pogledu pokrenuto je nekoliko natječaja za potporu programima koji će se izvoditi po gradskim četvrtima, a na razini mjesne samouprave predviđena su sredstava za različite društvene aktivnosti, pa tako i kulturne. Jedna od ključnih aktivnosti novo-uspostavljene ustanove Novi prostori kulture jest organizacija kulturno-umjetničkih programa i sadržaja u dijelovima grada gdje manjka kulturne infrastrukture. Dakle, u nekoliko jednostavnih i ne nužno pretjerano skupih koraka moguće je ublažiti problem centralizacije. Animacija prostora u lokalnim i mjesnim zajednicama način je da se kultura približi građanima i da ih povezuje. Zato je “Kultura u kvartu” dio našeg izbornog programa za Pulu.

Jedno od ključnih pitanja u upravljanju kulturnom baštinom Pule je nedostatak jasnog plana i valorizacije potencijala kojega posjeduje. Dobar primjer je fortifikacijski sustav koji čini veliki dio kulturne baštine ovog grada. Naša vizija razvoja kulture Pule kao regionalnog kulturnog središta temelji se upravo na jačanju javne uloge ustanova u kulturi te podršci izvanistitucionalnom sektoru i uključivanju građana – posebno mladih – u očuvanje i aktivno korištenje nasljeđene materijalne baštine, pa tako i utvrda. Šibenik je dobar primjer ulaganja sredstva u obnovu tvrđava i formiranja institucije za upravljanje tim prostorima, koji su postali mjesta okupljanja šire kulturne scene. Namjera nam je očuvati i oživiti fortifikacijski sustav te ga otvoriti zajednici i njezinim kulturnim akterima, a u cilju stvaranja inkubatora inovativnih praksi koje djeluju u sinergiji s različitim sektorima.

Puna Christo, koja ima model građanskog upravljanja, primjer je ekonomski održive utvrde sa snažnom društvenom dimenzijom. Zahvaljujući festivalima, edukativnim programima i prezentacijom baštine ona daje veliki doprinos životu lokalne zajednice i ostvaruje mjerljive pozitivne učinke: od pružanja kvalitetnih programa našim građanima, preko produljenja turističke sezone, pa do znatnih prihoda za lokalno gospodarstvo i jačanja identiteta zajednice. Zalažemo se za širenje takvog modela upravljanja koji ne bi trebao biti izuzetak nego temelj za pokretanje novih, za zajednicu korisnih praksi. Predlažemo i osnivanje posebne ustanove koja bi imala funkciju koordinacije, upravljanja i programskog razvoja fortifikacijskih objekata.

Pokrenut ćemo kontinuiranu javnu raspravu s fokusom na detektiranje bolnih točaka osjetljivog sektora kulture i dosljedno raditi na njihovom uklanjanju. Umjetnici i kulturni djelatnici, bilo u institucionalnom ili vaninstitucionalnom sektoru, ne smiju biti taoci političkih obrata, već moraju imati osigurane adekvatne uvjete za rad i razvoj.  Samo tako možemo realizirati doneseni Plan razvoja kulture Grada Pule. Kontinuiranost rasprave je neophodna zato što postavljanjem okvira i prilagodbom njegovih margina aktualnim promjenama i potrebama kulturnog sektora možemo kulturu učiniti otpornijom, održivijom i spremnijom na previranja u društvu.  Kultura je naš neiscrpni resurs, a umjetnici trajna vrijednost. Nećemo dozvoliti da budu kao sjeme na vjetru.

Da bi mogao provesti sve planirane aktivnosti, Upravnom odjelu za kulturu potrebno je ojačati kapacitete.

Vjerujemo da su mladi zainteresirani za politiku, ali ih je politika kakvu poznajemo i s njom se institucionalno susrećemo nebrojeno puta razočarala. Zato su se brojni mladi okrenuli neformalnoj politici kroz aktivizam i nevladine udruge. Mi taj oblik djelovanja podržavamo i nastojimo osluškivati potrebe koje mladi izražavaju kroz civilno društvo. Osim toga, ipak želimo biti i stranka koja mladima ulijeva povjerenje u formalnu politiku i vjerujemo da mladi to prepoznaju. To govore i brojke po kojima smo najpopularnija stranka među mladom populacijom.

Najveći problemi mladih u Puli su iseljavanje mladih uzrokovano nedostatkom kvalitetnih poslova u strukama za koje su se obrazovali i visokim cijenama najmova i nekretnina. Društvo mladima pokušava nametnuti vlastite vrijednosne obrasce, zanemarujući njihovu kreativnost i autonomiju, a tu je i niska participacija u društvenom i političkom životu. Problemi mentalnog zdravlja mladih sve su izraženiji, uz vrlo slab i neučinkovit sustav prevencije i tretmana. Ističemo i komercijalizaciju javnih prostora i sadržaja, što mladima otežava pristup npr. kulturnim ili sportskim aktivnostima i događanjima. Socijalne razlike sve su istaknutije, te držimo da Grad Pula mora svojom politikom prema mladima učiniti obrazovanje, zdravstvene usluge, pristup kulturnim i sportskim događanjima učiniti dostupnima svima odnosno da svim mladima mora pružiti jednake prilike za razvoj.

Pitanje dostupnosti i priuštivosti stanovanja ključno je za studente i mlade. Za rješavanje problema stanovanja u Puli nužna je izrada kompletne stambene politike, koja bi u sebi imala inkorporiranu mjeru rješavanja pitanja mladih. Da bi mogli uspostaviti i provoditi kvalitetnu stambenu politiku – bez iznimke moramo fond javnih stanova povećavati i njime kvalitetno upravljati. Naša stambena politika obuhvaća  niz  mjera – obustavu prodaje javnih stanova; uspostavu fonda za kupovinu stambenih prostora; uvođenjei prava prvokupa u povijesnoj jezgri grada kako bi zaustavili iseljavanje i apartmanizaciju; korištenje urbanih zemljišta u javnom vlasništvu za izgradnju javnih i/ili neprofitnih stambenih kvadrata, donošenje odluke o visini priuštivog najma proporcionalnu primanjima te snažnu podršku osnivanju stambenih zadruga. Takvom stambenom politikom omogućit ćemo većem broju građana/mladih vlastiti dom po priuštivim cijenama, učiniti Pulu i u tom segmentu poželjnom za život i zasnivanje obitelji.

U natječajima za priuštivo stanovanje dodatno će se bodovati stambeni status osoba koje žive s roditeljima i dob do 35 godina. Odluku o mjerama za poticanje rješavanja stambenog pitanja mladih i mladih obitelji Grad Pule ćemo izmijeniti kako bismo osigurali da nekretnine koje se nalaze u programu priuštivog najma trajno ostaju izvan tržišta i da ne postoji mehanizam koji ih može vratiti nazad na tržište, te u nizu drugih spornih odbredbi. 

U obrazovanju se društvene nejednakosti očituju od početka školovanja, a karakterizira ih razlika u pristupačnosti izvannastavnih i izvanškolskih aktivnosti. Na višim razinama obrazovanja uočljiva je razlika između onih koji moraju raditi kako bi plaćali svoj studij i onih koji to ne moraju. Kako bismo smanjili nejednakost u obrazovanju, pored postojećih stipendija za studente s općim uspjehom, one koji se obrazuju za deficitarna zanimanja i studente s invaliditetom, uvest ćemo stipendije za obrtnička zanimanja, za srednjškolce i stipendije prema socio-ekonomskom statusu, što trenutno u Puli nedostaje.
U Puli se u 2025. izdvojilo 270.000 eura za 174 stipendije u mjesečnom iznosu od 150 do 500 eura te ćemo i broj i iznos stipendija povećati.

Mentalno zdravlje djece i mladih jedan je od prioriteta Možemo!. Kao i na drugim područjima, svoje stavove i političke prioritete temeljimo na mišljenju i u suradnji sa stručnjacima. Možemo! je na nacionalnoj razini predložio nekoliko interventnih mjera za poboljšanje mentalnog zdravlja mladih, a ono što zagovaramo na nacionalnoj razini već provodimo u Zagrebu, te ćemo učiniti i u Puli.

Po uzoru na zagrebački jako posjećeni web portal za očuvanje mentalnog zdravlja, i u Puli bi pokrenuli takav portal na kojem se mogu pronaći informacije o vrstama poteškoća, savjeti stručnjaka, vježbe, korisnici mogu ispuniti upitnik i dobiti informacije o svom stanju, gdje mogu zatražiti pomoć, dobiti informacije o događanjima, publikacijama ili pogledati neki video.

Jedan od problema je i nedostatak stručnjaka s područja mentalnog zdravlja. Kako bi povećali broj liječnika specijalista dječje psihijatrije, pokrenuli bi financiranje određenog broja tih specijalizacija, a toj se inicijativi može priključiti i Istarska županija. Uz dobre uvjete rada ti će se specijalisti vratiti doma i raditi svoj posao.

U Puli postoji centar 521 za socijalne usluge savjetovanja i pomaganja. Po uzoru na takav centar podrške osnovali bismo centar podrške za mlade – objedinjujući područja mentalnog, tjelesnog, spolnog i socijalnog zdravlja. Misija centra bila bi povećanje dostupnosti zdravstvenih sadržaja za zaštitu spolnog i reproduktivnog zdravlja, zaštitu mentalnog zdravlja, podizanje svijesti o modernim ovisnostima te promociju zdravih stilova života mladih ljudi.

U našoj zajednici moramo se truditi kreirati uvjete i okruženje koji potiču optimalan psihofizički razvoj, prije svega prepoznajući i djelujući na rizične faktore. A rizični faktori su, između ostalog, siromaštvo, nejednakost i diskriminacija. Neki od temeljnih elemenata politike Možemo! su upravo zalaganje za smanjivanje nejednakosti i protiv svih oblika diskriminacije, pa je to i izravni doprinos mentalnom zdravlju. Izrazito su nam važni briga o kvalitetnim socijalnim uslugama, podrška roditeljima, dostupnost vrtića svim roditeljima, izgledi za zapošljavanje, pristojne plaće, dostupnost stanovanja – jer sve to utječe na uspješno roditeljstvo i smanjenje mentalnih poremećaja.

Poticat ćemo i osnažiti građanski odgoj i obrazovanje. Učenje o nenasilju, toleranciji i solidarnosti kod učenika razvija ljudske vrijednosti koje se temelje na prihvaćanju i uključivanju različitosti te poštovanju ljudskih prava kao i na razumijevanju života u građanskom društvu.  GOO je put do funkcionalne pismenosti i aktivnih i odgovornih građana i za razvijanje građanskih kompetencija. Poticat ćemo uključivanje aktivnosti analize i kritičkog promišljanja o uzrocima i posljedicama pojava i problema lokalnoj zajednici kako bi učenici sami djelovali u zajednici.

Kvalitetno provođenje slobodnog vremena postalo je luksuz, poput odlaska u kazalište, koncert ili bavljenje sportom. Posjećivanje ćemo poticati poklanjanjem vaučera za kulturna i sportska događanja svim mladima za 18. rođendan.

Na kulturno-umjetničko stvaranje poticat ćemo ih objavom natječaja za poticanje djelovanja umjetnika do 25 godina.

Kako bismo olakšali mobilnost, mladima do 18 godina osigurat ćemo besplatni javni prijevoz.

Postojeći Centar za mlade  moraju preuzeti mladi  i udruge mladih bez upliva politike i Grada. Centar mora postati autonomni prostor razvoja kritičke misli koji će lokalna uprava integrirati u procese donošenja odluka kao neovisnih dionika.

Savjet mladih kao savjetodavno tijelo do sada nije imalo ikakvu težinu u procesu donošenja odluka, a uglavnom je kadroviran stranačkim pomlatkom koji nema volje ni želje kritički se odnositi prema vladajućim politikama. Namjera nam je  pridržavati se zakona u dijelu koji propisuje učestalost sastanaka sa Savjetom mladih, ali na način da oni ne budu samo formalnost već da iz redovitih susreta, na koje ćemo pozivati i stručnjake s područja djeovanja za mlade, zajedno stvorimo poticajno lokalno okruženje za kvalitetan živor mladih u gradu.

Redovitim susretima s predstavnicima Učeničkih vijeća u školama te sa Savjetom mladih osigurat ćemo da se mišljenja, potrebe i interesi uzimaju u obzir pri donošenju odluka koje se na njih odnose. 

Kao nova gradska uprava radit ćemo u javnom interesu i s ciljem da poboljšamo uvjete i kvalitetu života svih građana Pule. Možemo! se ističe po svojoj borbi protiv korupcije i pogodovanja i to držimo polaznom točkom upravljanja gradom. 

Po uzoru na kampanje koje smo provodili za obranu općih i javnih dobara, štitit ćemo pravo građana na pristup tim dobrima. Istodobno, uključivat ćemo građane u prostorno planiranje, štiti njihov interes da mogu koristiti prostore i ograničavati diktat partikularnih investicija nad razvojem cjeline. Opća i javna dobra temelj su angažmana zajednica, jednakosti i jednakog ostvarivanja kvalitetnog života u društvu.

Iskoristit ćemo mogućnosti koje pružaju pametna rješenja i tehnologije uz aktivno sudjelovanje svih ključnih grupa odnosno dionika: građana, poduzetnika i tvrtki odnosno industrije, znanstvene zajednice te medija uz uspostavu međusobne komunikacije. Koristit ćemo financijske mehanizme i instrumente za financiranje provedbe mjera te ublažavanje i prilagodbu na negativne utjecaje klimatskih promjena. Jačati ćemo konkurentnost gospodarstva baziranog na znanju i inovacijama. Dodatno ćemo razviti i povećati dostupnost digitalne infrastrukture te maksimalno iskoristiti potencijale informacijsko komunikacijskih tehnologija u svrhu razvoja.

Ubrzan razvoj naprednih informacijsko-komunikacijskih tehnologija koristit ćemo za neposrednu i kontinuiranu komunikaciju građana s gradskom upravom, gradskim institucijama i pružateljima usluga u stvarnom vremenu, uz stalno podizanje svijesti građana o procesima planiranja razvoja grada i infrastrukture. 

Uvest ćemo najvišu razinu transparentnosti poslovanja te razvijati nove i unapređivati postojeće digitalne alate, poput javnog kataloga gradskih nekretnina kako bi u realnom vremenu imali uvid u način korištenja pojedinih nekretnina sa svim relevantnim podacima.