Od 1. siječnja 2025. na snagu su stupile nove cijene vode na području kojeg opskrbljuje Vodovod Pula.
Prethodno povećanje bilo je nedavno, u ljeto 2023. Dodatni je to udar na kućne budžete građana u relativno kratkom roku. To će osjetiti, naravno, oni koji imaju najmanje.
Savjetovanje s javnošću o odluci da se cijene povećaju provedeno je u studenom 2024. i prošlo je ispod radara jer je objavljeno na stranicama Vodovoda, koje ne prati veliki broj građana. Za tako važne odluke koje se tiču standarda građana Grad Pula trebao bi se uključiti u informiranje građana, dajući i obrazloženje eventualne nužnosti povećanja cijene. Vodovod nije preciznije obrazložio povećanje cijene vode npr. prezentacijom povećanja troškova ili planiranih investicija. Nije dobra praksa da kod tako važnih odluka građani budu praktički dovedeni pred svršeni čin. Vodovod bi javnosti prije donošenja odluke o povećanju cijene trebao predočiti sve informacije i obrazloženja neophodna za shvaćanje prijedloga povećanja cijena, je li prijedlog opravdan (koliko su povećani troškovi energenata ili plaća, planiranih investicija ili troškova javne odvodnje i zbrinjavanje otpadnog mulja itd.). Je li
Direktoru Vodovoda, g. Krajcaru sam uputila nekoliko pitanja o razlozima ponovnog dizanja cijena, pa prenosim njegove odgovore.

Na slici gore je kronološki pregled povećanja cijena (svi navedeni iznosi su u eurima bez PDV-a).
To je samo cijena usluge vodoopskrbe. Znate da na uplatnicima za vodu imate više od 10 stavki koje se računaju uz potrošnju kubika vode. Na stranicama Vodovoda možete naći Odluku o cijeni vode sa cijenom svih drugih stavki.
Cijena mora osigurati povrat troškova koje cijena vodnih usluga pokriva. Najniža cijena vodnih usluga može se promijeniti ako je ukupno povećanje troškova odnosno povećanje količine vodnih usluga veće od 5% godišnje.
Direktor Vodovoda objašnjava da su troškovi Vodovoda povećani za 7% u odnosu na plan za 2024. Rasli su troškovi električne energije, osoblja, sirovina i materijala. Je li to točno, je li navedeno povećanje i najniža moguća cijena, je li Vodovod poduzeo sve mjere štednje i racionalizacije poslovanja kako bi ublažio udar na građane, odnosno da li se povećanje cijene moglo spriječiti unutarnjim uštedama – to ne znamo.
Na naš upit o tome je li za još jedno povećanje cijene, kao za prethodno u 2023., suglasnost dao gradonačelnik, i je li o tome zaključak usvojio i Savjet potrošača, koji je kod prethodnog povećanja cijene također dao suglasnost, dobili smo odgovor da je na sjednici Skupštine Društva 16. prosinca 2024. godine jednoglasno “dvostrukom većinom” usvojena Odluka o cijeni vodnih usluga. Takav način donošenja odluke o povećanju cijene, tvrde iz Vodovoda, zamjenjuje nužnost prethodne suglasnosti gradonačelnika. Nije dobro kada se gradonačelnik ne očituje o povećanju cijena komunalija. Na pitanje o tome je li se raspravljalo o mogućnosti da Grad subvencionira cijenu vode nismo dobili odgovor.
Nije vezano uz pulski Vodovod, ali ističem da je je Istarski vodovod za varijabilni dio cijene vode uveo dvije tarife, ljetnu i zimsku, čime je povećanje troškova zbog velikog povećanja potrošnje tijekom turističke sezone prebacio na sve građane. Drugim riječima, svi građani snose teret turističke sezone.
Pulski vodovod nije uveo ljetnu i zimsku tarifu. Sva ne-kućastva (poslovni subjekti) plaćaju istu cijenu vode, i za poslovne prostore koji za svoje zaposlenike troše smo vodu za sanitarije i npr. hoteli, koji su najveći potrošači vode. Isto tako i kućanstva sa i bez bazena plaćaju istu cijenu vode.
U ovom posljednjem povećanju cijene vode uočila sam neke nelogičnosti. Iznos mjesečnog fiksnog dijela za poslovni sektor se tim izmjenama smanjio s 4,65 eura na 4,60 eura. To je zato, objašnjavaju iz Vodovoda, jer odnos tarifa za kućanstvo i poslovne korisnike ne smije biti veći od 1,7 u varijabilnom dijelu, odnosno 1,6 u fiksnom dijelu cijene. Prema mojem izračunu, i fiksni i varijabilni dio za poslovne korisnike veći je od tog maksimalnog mogućeg odnosa prema cijeni za kućanstva. Provjerite i vi.
Za poljoprivredu se cijena gotovo i nije podizala, što je dobro, dok za socijalno ugrožene građane jest, što nije dobro. Socijalna cijena vodne usluge određena je sukladno odredbi članka 44., stavak 2. Zakona o vodnim uslugama, koji predviđa da se socijalna cijena vodne usluge ne može utvrditi u visini većoj od 60% od cijene vodne usluge koju plaćaju korisnici vodnih usluga koji nisu socijalno ugroženi. Međutim, naravno da manje može i da je tu cijenu trebalo držati na najnižoj mogućoj razini.